Unii
oameni fac într-o clipă câte un salt cuantic atât de uriaş încât atunci
când se surprind în noua postură, nu se mai regăsesc deloc în cei de
dinainte. Ca şi cum a năpârlit de pe ei vechea minte încorsetată de
frică, lepădându-şi astfel credinţele limitative prin care se sufocau
pe ei înşişi. Omul nou nu se mai poate regăsi în cel vechi, ci priveşte
la acela ca la o umbră, ca la o altă
persoană în care nu-şi mai recunoaşte propriul chip. La început priveşte
nostalgic şi cu părere de rău în urmă şi regretă mult timpul pierdut.
Dar după o vreme, înţelege că totul a avut un rost şi că nicidecum nu a
fost timp pierdut. Iar nostalgia se pierde în neant odată cu timpul,
pentru că omul nou, conştient acum, realizează că nostalgia îl scurge
energetic şi îl duce iarăşi în trecut. Iar trecutul nu mai are nici o
putere în noua minte care acum nu mai poate fi sedusă de către orice
sirenă amăgitoare, aşa cum se întâmpla atât de des înainte.
Uneori vine câte un gând amăgitor chiar şi la cei care lucrează
permanent cu ei înşişi. Acesta se infiltrează ca un hoţ şi uneori te
absoarbe atât de puternic încât fascinaţia e atât de mare încât rămâi ca
hipnotizat. Acel gând vine şi îţi şopteste că eşti “cineva”. Aceasta
se întâmpăa mai ales celor egocentrişti care se umflă permanent ca o
bulă de aer prin mândria lor. De aceea mândria e considerată sursa
tuturor patimilor, pentru că din ea pleacă toate celelalte izvoare care
alimentează la nesfârşit ego-ul din om. Iar mândria nu spune niciodată
că este îndeajuns. Cu cât o hrăneşti mai mult cu atât cere şi mai mult.
Cu cât crezi că eşti “cineva”, cu atât mândria te subjugă şi te
înlănţuie. Iar bula se tot măreşte, dar la un moment dat ea va plesni cu
mare zgomot căci mândria nu are decât o singură intrare, adică se
hrăneşte din afară fără să dea nimic în schimb. Şi atunci inevitabilul
se produce mai devreme sau mai târziu.
Dar smerenia are 2
capete, una prin care orice laudă sau linguşeală intră, dar iese
imediat prin cel de-al doilea capăt. Astfel încât în smerenie nimic nu
se poate umfla, nimic nu poate plesni. Eu nu ştiu ce e smerenia dar am
văzut-o la alţii. La cei care chiar dacă li s-ar aduce ofrande mereu,
nimic nu s-ar mişca în ei înşişi. Căci imediat cum chiar şi cea mai mică
fărâmă de mândrie se mişcă în om, smerenia se evaporă într-o clipă.
Căci acestea două nu se suportă una pe alta şi nu pot convieţui
împreună. Una e reală şi adevarată, cealaltă e iluzorie şi mincinoasă.
Cea adevarată este smerenia căci ea nu are nevoie de confirmări din
afară. “Învăţaţi de la Mine căci Eu sunt blând şi smerit cu inima”,
spune Iisus, adică smerenia întrupată.
Mare lucru e să
surprinzi frica cum apare la interval. Cum se insinuează ea ca un şarpe
care caută un loc la sânul tău unde să se cuibarească. Acest şarpe caută
culcuş şi hrană, adică energie prin care să te domine. Căci “vulpile
au vizuini şi păsările cuiburi, dar Fiul omului nu are unde să-şi plece
capul”, spune undeva Iisus. Gândurile întunecate şi-au făcut locaş în
om, iar frica le este cuibul unde ele se încălzesc. Iar Hristos, adică
lumina şi bucuria, nu mai au unde să-şi plece capul. Atunci când
surprind frica venind, eu nu-mi bat capul să mă lupt cu ea. Uneori o
afirmaţie prin care să înlături frica are efect. Alteori nu, căci te
surprinzi vibrând în frică, chiar în timp ce spui acea afirmaţie. Dar
cuvintele nu mai au putere să ajungă şi în suflet şi atunci afirmaţia nu
are putere şi frica nu pleacă. Atunci voi lua frica de mână şi o voi
invita la dans. Şi-i voi spune: “urmează-mi”! Mă va urma ea oare? De
obicei frica apare legată de o situaţie viitoare. Şi-mi spun că voi
trece prin acea situaţie oricum, iar dacă frica mă va urma, o voi lăsa
în pace dar în acelaşi timp nu voi lăsa nici un moment atenţia deoparte.
Şi voi fi conştient de tot ce se petrece în mine atunci şi nu voi lăsa
să-mi scape nimic din ce se petrece în mine însumi. Iar odată situaţia
încheiată, voi derula înapoi. Şi văd că toată frica a fost ireală şi
iluzorie. Şi voi realiza pentru a câta oară, că nu a fost nimic de care
ar fi trebuit să-mi fie frică, căci frica e doar fum, fum, fum…
Unii sunt foarte exuberanţi şi expansivi dar cad foarte uşor în
depresie. Însă sinele divin e doar bucurie, dar o bucurie linistită şi
nu una forţată cu surle şi trâmbiţe. Atunci când îţi forţezi limitele
doar ca să arăţi cât eşti de “energic”, te defazezi de sinele tău şi
rămâi doar cu personalitatea ta care acum sare în sus 3 metri, apoi zace
la pământ la prima veste proastă. Dar acestea sunt doar stări temporare
şi nimic mai mult. Pentru adevărata bucurie nu ai nevoie de un mediu
anume pe care să ţi-l confecţionezi tu. Viaţa însăşi e mereu un mediu
prielnic de bucurie. Tot ceea ce îţi apare în viaţă e doar pentru
bucuria ta.
Priveşte afară. Oare atunci când plouă te bucuri mai
puţin decât atunci când e soare? Oare toamna ar fi cu ceva mai prejos
decât vara, iar iarna decât primăvara? Când contempli natura îl
contempli pe Dumnezeu în bucurie şi totodată în linişte, în pace. Pentru
asta nu ai nevoie de un mediu prielnic, ci doar să te opreşti puţin din
vârtejul rutinei zilnice. Bucuria nu implică efort, doar suferinţa
implică mult efort atunci când crezi că ai o cruce grea de dus. Dar
Iisus a spus că “Jugul meu e bun şi povara mea este usoară”, cum oare
poate fi un jug bun şi o povară uşoară? Jug, povară… cuvinte pline de
greutate, de încrâncenare, de efort. Dar aceasta doar aparent, căci la
ceea ce este chemat omul în viaţa sa, nu necesita nici efort şi nici
suferinţă decât doar atunci când face ceva pentru care nu a fost făcut.
Când omul îşi găseşte darul, totul devine bucurie şi totul se face din
sine. Un potenţial pianist va suferi atunci când va face altceva decât a
fost menit. Dar când îşi va descoperi darul, şi-l va împărtăşi tuturor,
atunci doar o va face din sine, cu bucurie şi nu va obosi niciodată.
După ce apostolii şi-au aruncat mrejele în larg, s-au întors a doua zi
dimineaţă frânţi şi dezamăgiţi spunându-i lui Iisus: „Învăţătorule,
toată noaptea ne-am trudit şi nimic nu am prins”. Dar la îndemnul Lui au
plecat iarăşi în larg şi aruncând iar mrejele, au prins atât de mult
peşte, încât plasele li se rupeau. Aşa se întâmplă atunci când faci
lucruri care nu îţi vin din sine, te frânge oboseala şi neputinţa. Prima
oară apostolii fuseseră singuri, fără Dumnezeu. Şi s-au întors, goi,
zdrobiţi, deşerţi în nădejdea lor. A doua oară Hristos le-a arătat ce
înseamnă să fi cu Dumnezeu şi ce înseamnă binecuvântarea Lui asupra lor.
Căci Dumnezeu e un mare boier, iar tot ceea ce dă El, dă fără limită şi
nu cu jumătăţi de măsură. El oricât ar da nu sărăceşte niciodată, la
fel şi noi oamenii, nu sărăcim niciodată atunci când ne oferim pe noi
înşine în dar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu