Colega Alexandra David a carui blog il puteti accesa aici http://personalitatea.com/, mi-a solicitat o dulce provocare cu cateva intrebari. Mai jos aveti interviul. Multumesc.
Cine este Cristi
Ciorcilă?
Cristi Ciorcilă este un
om simplu aflat în căutarea adevărului din el însuşi. Acest adevăr a fost
trunchiat şi ascuns de-a lungul vremii de către societate şi religie, iar mult
timp acest Cristi Ciorcilă a trăit complet rătăcit şi defazat de adevărata sa
identitate. La un moment dat, lucrurile au luat o altă turnură, iar viaţa sa i
s-a schimbat radical de la nivelul “păcătos, rob şi nevrednic”, la nivelul
“minunat, magnific şi creativ”. Lucky me!
Cum te-ai apucat de scris? Ce anume te
inspiră?
Scrisul pentru mine are valoare
terapeutică. M-am apucat în momentul în care toată ființa mea practic urla în
interior pentru că se vroia revelată. Aceasta e rugăciunea mea, spovedania mea,
dacă vrei. La început îmi reprimam mult din ceea ce puteam scoate prin scris.
Era o rezistență, o frică de a nu mă deschide decât până la un punct. Știi tu
frica de penibil... Am trecut prin toate stările posibile și imposibile cu
aceste eseuri scrise. Și totuși, deși rezistența era destul de mare, înaintam
câte puțin spre mine însumi. După ani în șir petrecuți într-o falsă smerenie
prin care doar mă devalorizam într-un mod pasiv, scrisul a fost creația care
m-a scos din umbră. Am simțit mereu că ceva mă îndemna să nu renunț, deși la
început după fiecare postare apărea iarăși gândul renunțării. Apoi tot
înaintând, rezistența s-a topit în mine ușor-ușor și nu mi-a mai păsat absolut
deloc dacă e ok sau nu să continui. Și acum apar provocări de genul “oare am
destul curaj să scriu asta sau cealaltă”? Dar acum aproape că nu-mi mai reprim
nimic din ce simt. Tot ce scriu e în primul rând pentru nevoia mea irezistibilă
de a mă mărturisi, de a nu ține doar pentru mine. Însă eu nu învăț pe nimeni
nimic prin ceea ce scriu, deși uneori lucrurile par scrise la persoana a doua
și la un mod foarte imperativ. Mi le adresez tot mie, eu în primul rând am
nevoie de acest îndemn. Și mă mențin cumva pe o vibrație pozitivă pentru că nu
poți scrie așa ceva dacă ești picat în depresie. Scrisul e instrumentul prin
care eu mă mențin pe vibrație luminoasă. Și în timp, am observat că mi-e bine
făcând asta. Așa că întrebările nu-și mai au rostul. Ce mă inspiră? Viața! Eu
scriu mai ales despre viață și despre trăirile acumulate în urma experiențelor
mele de viață. Nu-mi place deloc să mă bag în abstract și să scriu speculativ,
o fac uneori, dar foarte rar. Nici nu suport să scriu mereu pe același calapod,
uneori sunt metaforic, alteori mistic, alteori mai dur...dar tot eu sunt.
Această deschidere a mea este practic un îndemn indirect şi către deschiderea
celorlalţi. În tot ceea ce scriu nu e absolut nimic controlat, îmi vine o
inspiraţie, un titlu, şi apoi îmi dau drumul dar nu ştiu nimic dinainte la ce
idei voi ajunge.
Mi-a plăcut mult tema pe care ai abordat-o
într-unul din articolele tale recente: iubirea. Mai exact, spuneai despre modul
in care este confundată iubirea cu
nevoile egoului. Mulţi oameni fac această confuzie inconştient, fiind convinşi
că ei iubesc şi dau totul celuilalt. Cum putem să diferenţiem iubirea de troc,
de schimbul de nevoi?
Da, vorbeam eu acolo
despre iubirea ne-condiţionată, nu-i aşa? Iubirea ca afacere. Ce să spun,
există tot felul de provocări într-o relaţie. Uneori ego-ul o ia în faţă iar
iubirea rămâne în urmă şi atunci începem războiul de care pe care. Iar relaţia
însăşi se transformă în egoism, fiecare în pătrăţica lui, eu devin duplicitar,
tu începi să te ascunzi de mine… şi atunci nimic bun nu se mai poate întâmpla.
Devenim doi străini cu acte sau fără, care trăiesc împreună dar care sunt de
fapt în lumi paralele. Pentru că nu mai există
comunicare şi nu ne mai privim ochi în ochi atunci când discutăm.
Procedăm aşa atunci când ceva în interiorul nostru se află în conflict şi
atunci ne ferim privirea, nu o putem susţine în ochii celuilalt. Dar iubirea nu
se ascunde pentru că nu are motiv. Ea doar îl lasă pe celălalt să fie aşa cum
este, necondiţionat. Însă, să nu cădem
în ipocrizie şi să recunoaştem că uneori ne mai şi îndrăgostim. Nu suntem
roboţi. Dar de fapt, mai mult ne rănim reciproc. Însă nu pot credita o stare pe
care o simt momentan iar mâine se evaporă ca prin farmec. Efemerul doar vine şi
pleacă.
Aş vrea să vorbim în continuare despre
diferenţa dintre a iubi şi a poseda şi despre una dintre cele mai toxice
componente ale posesivităţii: gelozia. De unde porneşte gelozia şi cum o
vindecăm?
Ups… doar o femeie mă
putea întreba aşa ceva. Există multă gelozie în peisaj e adevărat. Dar
lucrurile astea diferă de la bărbat la femeie. Eu în general nu m-am împiedicat
mai deloc de trăirea asta sau poate cine ştie, nu am avut motiv.. Sincer, ofer
totală libertate celei de lângă mine, pentru că şi eu la rândul meu am nevoie
de libertate. Nici nu poţi fi însă aşa indiferent, dacă nu îţi pasă, e clar că
nu iubeşti persoana cu care stai. Dar dacă o iubeşti asta nu înseamnă implicit
şi gelozie. Gelozia e generată la nivel subtil tot de către frică, dar unde e
iubire nu poate fi frică şi nici gelozie. Cum o vindecăm sau cum ne vindecăm?
Păi gelozia e o mare impostoare pentru că doreşte să aibă ceea ce nu îi aparţine.
Eu nu-i aparţin celei cu care trăiesc şi nici ea nu-mi aparţine mie. Cum aş
putea stăpâni ceea ce nu poate fi stăpânit, adică fiinţa interioară a omului?
Eu ca bărbat am puterea să îţi recunosc natura ta de femeie şi să te las să fii
aşa cum eşti? Tu ca femeie ai puterea să îmi recunoşti natura mea de bărbat şi
să mă laşi să fiu aşa cum sunt? Dacă răspunsul e afirmativ, atunci gelozia e ca
şi inexistentă. Posesivitatea de care spui se regăseşte mai ales la femeile
care au o dependenţă totală faţă de partenerul lor. Le e frică să nu-l scape de
sub ochi, dar iubire cu forţa nu se poate. E adevărat că bărbaţii se cam pierd
în faţa atâtor frumuseţi străine, dar acum ce să fac să nu mai privesc femeia
de la gât în jos pentru că există riscul să cad în ispită? Ba o voi privi şi
voi rămâne tot eu, chiar aşa de slăbănog sunt să nu pot rezista? Am oare nevoie
de interdicţii sau aprobări? Cine decide ce e moral sau nu? Biserica a făcut
foarte mult rău pentru că efectiv a pus la colţ femeia şi tot îi spune să
asculte de bărbat. Ba să nu asculte
deloc. Poate ar fi cazul ca şi bărbatul să mai asculte de femeie. Oricât de
raţionali am fi noi bărbaţii, ceea ce simte o femeie noi nu putem simţi. Doar
încercăm. Aşadar nu e cazul să ne raportăm la ce spune unul sau altul că ar fi
sau nu moral. Integritatea mea mi-o dă doar conştiinţa, ea este singurul reper
la care mă raportez
Trăim intr-o societate bazată pe frică.
Încă din copilărie ni se transmite direct sau indirect că ar fi bine să
renunţăm la autenticitate pentru a ne adapta şi că e mai convenabil să ne punem
o mască socială decât să ne arătăm aşa cum suntem. Ralph Emerson spunea că
"A fi tu însuţi într-o lume care caută în mod constant să te facă
altcineva, este cea mai mare realizare". Cum putem cultiva
autenticitatea şi cum facem faţă presiunii sociale?
Asta cu presiunea
socială mie nu-mi place pentru că există mereu tendinţa asta prostească de a
ostraciza socialul. De ce nu o luăm ca pe o provocare, de ce trebuie neapărat
să existe o presiune? Pentru ce am venit aici? Tocmai pentru a mă adapta la
social, pentru că trăiesc printre oameni şi nu printre entităţi abstracte. Aşa
doar vom condamna la nesfârşit societatea, guvernele şi politicul pentru că nu
fac nimic pentru noi. Dar eu ce fac concret pentru mine însumi? Practic nu mă
simt deloc la mâna socialului, nu el îmi dictează viaţa, ci doar eu dictez
pentru mine. Sigur, să dăm Cezarului ce-i al Cezarului, asta e altă poveste. Mă
aflu în sistem, nu în afara lui. Mă folosesc de el. Pentru ce să îl repudiez?
Doar ca să-mi justific alegerea de a nu face nimic? Societatea nu e bazată pe
frică. Simţim atât de multă frică pentru că nu ne iubim cu adevãrat şi atunci
peste tot simţim doar frică. Sigur că există multă ipocrizie mascată, dar
pădure fără uscături deocamdată nu am văzut. Într-adevăr, mare lucru e să ne
descoperim autenticitatea şi să rămânem noi înşine în tot ceea ce facem. Cum
putem face asta? Prin creaţie, să rămânem creativi doar.
Se pune mare accent pe
spiritualitate şi pe ideea de Sine. Intră spiritualitatea în contradicţie cu
religia? Ce anume le uneste ce le desparte?
Da, acum e o mare
deschidere pe care eu o simt prin toţi porii. Însă oamenii au în continuare
mare nevoie de religie pentru că fără ea se simt orfani. Au nevoie în
continuare de ritual, de magie prin contingenţă, de idolatrie. Pentru că încă
cred într-un dumnezeu care le apare în minte ca o hologramă zeificată, o
persoană care îi milostiveşte sau îi pedepseşte dupã toanele lui. Când de fapt
e vorba de cu totul şi cu totul altceva, nu de o entitate abstractă. Creştinismul
generează doar frică şi blocaje mentale care te menţin permanent pe vibraţia
joasă de suferinţă. 15 ani am trecut prin asta, iar în final ortodoxia mi s-a
revelat ca fiind o cumplită rătăcire şi atât. Mereu am auzit doar judecată în
ortodoxie deşi i se mai spune şi religia iubirii. Se judecă şi se condamnă
permanent în biserici celelalte religii. Oare asta înseamnă iubire, cine nu e
cu noi e împotriva noastră? Se condamnă “păcatul” dar nimeni nu dispune de vreo
soluţie practică şi constructivă, doar anateme şi canoane aruncate în stânga
şi-n dreapta care ţin omul mereu în frică şi vinovăţie. Eu nu mai recunosc
deloc această autoritate şi nu mă mai raportez deloc la această răutate căreia i
se spune nonşalant“religia iubirii”. Dar ăsta a fost drumul meu, eu nu am spus
nimănui niciodată să nu mai meargă la biserică. Dar s-o facă măcar conştient şi
să fie sincer cu el însuşi, nu doar cu spiritul de turmă. Referitor la
spiritualitate. Ce înseamnă de fapt spiritualitate? Pentru mine e viaţa însãşi.
Unii au nevoie de religie, alţii de spiritualitate, dar nu cred că ele au ceva
în comun. Una te înlănţuie, alta te eliberează. Dar şi în spiritualitate,
schizofrenia de multe ori e la ea acasă. Toate sunt frumoase şi atrăgătoare dar
e nevoie de un singur lucru: discernământ!
Am făcut progrese uimitoare în tehnologie însă se pare că ea ne produce şi suferinţă. De exemplu, vad în jurul meu oameni care stau la aceeaşi masă şi totuşi preferă să comunice virtual cu alţi oameni în loc să acorde atenţie persoanei din faţa lor. Ce alte probleme crezi că ne provoacă tehnologia si care sunt soluţiile?
Nu tehnologia e de
vină. Să comunicăm mai mult ochi în ochi şi nu mereu doar cu ochii în facebook .
Să ieşim în natură mai mult sau în parcuri, să ne jucăm în mod real nu doar
virtual. Să facem mai multă mişcare, un sport oricât de simplu. Sportul imediat
îţi ridică vibraţia şi după o oră de mişcare, te simţi cu toate motoarele
pornite. Într-adevăr e foarte trist când priveşti doi oameni, unul lângă altul,
care nu-şi vorbesc dar par total absorbiţi în faţa unor ecrane. Asta nu e viaţă,
e doar un surogat. Eu de exemplu, doar scriu pe facebook dar nu stau absolut
deloc pe fluxul postărilor pentru că nu mă simt ok acolo, nu văd mai nimic
personal, aproape nimeni nu e dispus să scoată ceva din suflet. Aşa că mă
folosesc de facebook, mă folosesc de tehnologie, dar nu o las ca ea să se
folosească de mine.
În ce măsură crezi că
rezolvă psihologia problemele omului actual? Dar spiritualitatea?
Psihologia şi-a mai
schimbat optica, de la Freud şi Jung
încoace s-a mai schimbat câte ceva. Practic omul nu mai este acelaşi. Nici noi
înşine nu mai conştientizăm viteza în care trăim. De aceea avem mare nevoie să
ne mai şi oprim din goana noastră nebună după bani şi materie. Există atâtea
instrumente acum la îndemână, atâtea cărţi, atâtea documentare de care ne putem
folosi. În contiunare citesc foarte mult dar nu mă identific cu nici un fel de
învăţătură. Filtrez doar ce mi se potriveşte şi atât. Dar şi pentru cărţi e
nevoie de discernământ. Deschid câte una şi tot văd “trebuie, trebuie,
trebuie…” Şi atunci stai şi te întrebi despre ce fel de spiritualitate vorbim,
una impusă? Avem în continuare nevoie de repere dar de unele autentice nu de
copy-paste-uri. Nu ne vindecă nimeni şi nimic decît întoarcerea la noi înşine.
Doar să înţelegem cine suntem.
Se spune că suntem
media celor 5 oameni cu care petrecem cel mai mult timp. Cum îţi alegi oamenii
din jurul tău, pe ce criterii?
După ce am ieşit din
religie m-am eliberat de mulţi ipocriţi din jurul meu. Dar stai liniştită că în
spiritualitate dai de alţii. Însă nu mai am energie şi timp de a asculta ceea
ce mă scurge energetic. Înainte toleram prea mult şi ascultam pe oricine.
Salvatorul din umbră. Dar nu-mi dădeam seama că îmi făceam rău şi îmi călcam pe
suflet. Acum, s-a schimbat ceva în mine, acei oameni nu mai vin spre mine şi
atunci nici nu mai fac compromisuri inutile doar ca să dau bine pentru că de
fapt făcând aşa, îmi fac mult rău mie însumi. O prietenie constructivă în care
să existe susţinere reciprocă nu doar interes. Nu-mi plac deloc batjocura,
ironiile ieftine, luarea în râs, acei oameni se elimină singuri din realitatea
mea. Unii oameni vin şi intră cu o misiune bine definită în viaţa noastră. Dar e doar ceva temporar. Ni se predă
o lecţie după care vine inevitabil şi despărţirea care de multe ori e foarte
dureroasă. Mi s-a întâmplat şi mie să mă despart de oameni pe care îi
consideram repere sau maeştri. Era firesc să vină şi această despărţire n-ar
avea nici un rost să ne purtăm trena unul altuia şi să ne mângâiem pe burtică
la nesfârşit. Dar totuşi să rămânem recunoscători pentru cei care au jucat un
rol benefic în devenirea noastră.
Crezi în egalitatea
dintre oameni? Cât de important e mediul în care ne naştem, educaţia primită
acasă şi cât de mult ne pot influenţa viaţa de adult?
Suntem egali în diferenţele
noastre dar fiecare dintre noi e unic. Normal că e important mediul şi educaţia.
Dar despre ce fel de educaţie vorbim, tot una care obligă şi care duce tot la
frică? Nu suntem aici ca să schimbăm lumea, ci doar să experimentăm viaţa pe
care ne-o dorim în realitatea noastră.
De multe ori mi se pare
că oamenii nu iau în serios problemele reale şi iau prea în serios problemele
imaginare. Cîte din problemele oamenilor sunt reale şi câte sunt imaginare? De
unde vine tendinţa de a ne crea probleme imaginare?
E un fel de masochism
intelectual. Nu există probleme ci doar provocări, dar şi acestea sunt opţionale.
Se spune că suntem “deja” şi că nu am avea nevoie să lucrăm cu noi înşine. Eu
sunt primul care voi recunoaşte că nu sunt încă “deja” mai am unele rezistenţe
în mine. Dar acum e mai bine ca înainte şi poate mâine va fi mai bine ca azi. Necazurile
închipuite din mintea noastră ne autosabotează şi ne mănâncă viaţa. Şi astfel
trece viaţa pe lângă noi şi plecăm de aici cu o mulţime de regrete pentru că nu
am avut curaj efectiv să privim viaţa din alt unghi, cel al bucuriei.
Ce este suferinta si care sunt principalele
surse de suferinta?
Suferinţa… Nu pot vorbi
decât tot despre mine şi aici pentru că o mare parte din viaţă a fost sub
spectrul suferinţei. Ceva mă seducea acolo, poate era vorba şi de temperament
şi de o sensibilitate mai accentuată, nu ştiu, cert e că mă identificam mult cu
ea. Nu vedeam mai nimic dincolo de suferinţă, asta pentru că eram şi ancorat
total în creştinism. Iar suferinţa şi creştinismul se întrepătrund. Suferinţa e
doar o alegere. Dar una extrem de egocentrică. Aleg să sufăr. De ce? Pentru că
sunt egoistul perfect care vrea ca toată lumea să-i plângă de milă, iar el să
nu contribuie cu nimic. Dar e o stare nefirească, nimeni nu se simte bine
suferind dar majoritatea se complace în ea. Cele mai nocive stări pentru mine
sunt frica, suferinţa, mila şi nostalgia. Toate te scurg de energie şi îţi fură
demnitatea de om. Când pici din vibraţia bucuriei, cazi pe una din aceste
stări, efectiv nu te mai afli în prezent.
Dacă ai avea 30 de
secunde pentru a transmite un mesaj întregii omeniri, ce ai alege să spui?
Iubiţi-vă, iubiţi-vă,
iubiţi-vă…
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu