luni, 7 noiembrie 2016

Cum ar fi dacă te-ai îndrăgosti de tine însuţi?



Atunci când te vei îndrăgosti de tine însuți viața ta se va transforma ca într-un mărgăritar de care vei avea grijă și pe care-l vei șlefui mereu fără să obosești vreodată. Atunci de-abia, îți vei acorda mai multă atenție și te vei aprecia la adevărata ta valoare. Atunci nu vei mai concura în veșnice dispute orgolioase cu unul sau cu altul. Pentru că atunci, te vei regăsi pe tine însuți, trezindu-te la viață ca dintr-un somn adânc.

Disputele nesfârşite ale orgoliilor, scrâşnind permanent din încheieturile ego-ului, înseamnă pierderi sufleteşti de energie. Şi ca să îţi dai seama cât de mult sau cât de puţin te iubeşti pe tine însuţi, analizează cât din energia sufletului tău eşti dispus să o pierzi în lucruri, certuri sau contre care nu îţi folosesc la absolut nimic. Decât eventual, să mai înveţi încă o lecţie şi astfel să mai faci un pas. Un pas către ce? Către tine însuţi, căci pentru tine, tu eşti cel mai important. Iar dacă pierzi energie în zadar, nici cei de lângă tine nu se vor simţi bine lângă un astfel de om golit sufleteşte.

Competiţia la care participi zi de zi este însăşi viaţa ta. De dimineaţă, te afli permanent la linia de start. După câteva ore, s-ar putea să te afli tot acolo. După amiaza, încă te mai gândeşti dacă să iei startul sau nu. Iar seara vine, ziua a trecut pe lângă tine, dar tu ai ratat startul pentru că de această dată ţi-a fost prea frică să intri în competiţie. Ai preferat să nu iei startul amănând pe mâine ceea ce doar azi poţi face. Pentru că fiecare zi e unică, la fel cum şi trăirea ta zilnic e unică. Când eziţi să iei startul rămâi în defensivă, rămâi doar cu veşnica întrebare „ce ar fi fost dacă”? Ce ar fi fost dacă în ziua care tocmai s-a scurs, m-aş fi ocupat mai mult de mine, de lucrurile care odinioară îmi plăceau, dar pe care între timp le-am uitat? Şi le-am uitat pentru că aşa cum „ochii care nu se văd se uită”, aşa şi pasiunile noastre se dizolvă în timp, dacă ele nu sunt întreţinute permanent.

Ce ar fi fost dacă nu aş mai judeca pe absolut nimeni măcar pentru o singură zi? Ce ar fi fost dacă nu m-aş mai îngrijora pentru „grija zilei de mâine”, alegând să trăiesc doar în bucuria zilei de azi? Ce ar fi fost dacă nu mi-aş mai reprima originalitatea şi felul meu unic de a fi? Cum ar fi fost dacă aş începe să mă disciplinez şi să nu mai pierd timpul aiurea? Cum ar fi dacă nu m-aş mai considera aşa superior şi aş accepta că pot învăţa câte ceva de la absolut oricine? Cum ar fi fost dacă astăzi aş fi experimentat măcar un singur lucru nou, cât de mic, pe care nu l-am mai experimentat niciodată? Cum ar fi fost dacă n-aş mai intra în contre cu absolut nimeni, pe motiv că doar eu am dreptate? Cum ar trece ziua în care să le dau dreptate tuturor fără să mai intru în nici un fel de polemică distructivă? Cum ar fi dacă nu mi-ar păsa deloc ce spune religia mea şi să rămân măcar o singură zi în libertatea stării de „eu sunt”? De ce mi-ar trebui oare un motiv anume ca să zâmbesc? De ce aş avea nevoie de nenumărate motive exterioare ca să mă simt bine în interior? Case, maşini, haine, obiecte, bani, etichete sociale, ce semnifică de fapt toate acestea pentru mine? Cu ce mă identific eu la urma urmei? Ce încerc să par prin mult efort şi totuşi nu reuşesc? De câţi maeştri, duhovnici, învăţători, cărţi, cursuri, mai am nevoie ca să înţeleg cine sunt? De ce dau curs unor minţi „luminate” şi nu îmi dau credit doar mie însumi? Ce rezistenţă am în mine, de nu mă pot lăsa definitiv în poala sinelui meu?

Ca să te iubeşti pe tine însuţi, ai nevoie doar să fii mereu de partea ta. Dar nu într-un mod egoist. Pentru că a fi de partea mea, nu înseamnă să mă pun pe mine pe soclu, în defavoarea altora. Nu înseamnă să îmi fac loc dând din coate şi călcând cu nonşalanţă peste sufletele celorlalţi. Nu înseamnă să îmi poleiesc imaginea amăgindu-i pe ceilalţi cu măştile mele schimbătoare. Nu înseamnă să nu am compasiune faţă de cei care au nevoie de ea. Nu înseamnă să caut paiul din ochii celui de lângă mine, când bârna din ochii mei încă nici măcar n-am reuşit s-o dibui. Nu înseamnă să mă apuc să îi învăţ pe ceilalţi despre ceea ce nici eu nu prea am habar. Nu înseamnă să îi contrazic pe cei care au o credinţă diferită de a mea. Nu înseamnă să impun, să domin şi să stăpânesc sufletele celor mai săraci cu duhul care poate nu ştiu prea bine pe ce lume sunt. Oare eu ştiu pe ce lume sunt?

Cel îndrăgostit se va purta mereu cu mănuşi şi va avea mare grijă să nu rănească persoana cu pricina. Îi va face cadouri, o va surprinde zi şi noapte cu şoaptele sale. O va încuraja ori de câte ori va avea nevoie. Îi va face chiar promisiuni pe toată viaţa, deşi ştie în sinea lui că nici măcar până mâine nu va fi în stare să le ţină. Va aştepta toată ziua să o revadă pe prinţesa sa, iar ea îl va aştepta mereu ca pe un prinţ. Pe scurt, persoana va fi prezentă mereu în mintea lui şi a ei. Însă oamenii sunt schimbători şi nu există nici un parteneriat bătut în cuie pentru totdeauna.



Dar între oameni totul e cameleonic și schimbător în timp. Acum ne îndrăgostim, acum ne simțim atrași unul de altul, mai apoi apar conflicte, dispute, neînțelegeri, certuri, încruntări. Azi poți spune cu nonșalanță „te iubesc” dar mâine parcă nu mai suporți pe nimeni în jur. Așadar, sunt stări care vin și pleacă. Stări care ne consumă și adeseori ne lasă fără energie. oamenii se atrag, se cheamă, se dizolvă unul într-altul pentru un timp, dar timpul e doar o efemeridă și nimic pare a nu fi atât de stabil pentru toată viața.      

În schimb, ceea ce e într-adevăr pe toată viaţa şi mai mult de atât, e chiar pe veşnicie, e parteneriatul cu tine însuţi. Şi acesta e unul real, zi de zi şi clipă de clipă. Ar fi un mare efort şi o mare povară, ca tu să nu te suporţi nici măcar pe tine însuţi. Oare în starea asta, îi vei putea suporta pe cei din jur? De tine, orice ai face, nu te poţi despărţi, nu poţi divorţa, nu există vreo instituție care să facă disocierea între sinele tău inferior și cel superior. Aşa că nu ai decât o singură alternativă: să te simţi cât mai bine în pielea ta, astfel încât să îţi cauţi şi să îţi găseşti fericirea acolo unde simţi tu că rezonează sufletul tău cel mai mult! Aproprie-te de tine aşa cum te-ai apropia de persoana pe care o iubeşti. Dacă pe ea nu o poţi răni, oare te-ar răbda sufletul să te răneşti pe tine? Dacă celei de lângă tine îi spui poveşti, îi faci cadouri şi o surprinzi într-un mod plăcut, pentru tine ai putea face toate acestea? Te-ai putea surprinde mereu într-un mod plăcut, fără compromisuri inutile care doar te golesc de energie?
Cum ar fi dacă măcar pentru o zi te-ai îndrăgosti de tine însuţi?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu